Niksen helpt niet bij chronische stress

Deze 5 dingen helpen wel!

Hè, hè eindelijk vakantie! Ben jij er ook zo aan toe? Zelf moet ik nog een week of vier op mijn vakantie wachten, maar eigenlijk valt me dat dit jaar helemaal niet zo zwaar.

Zou dat iets te maken hebben met hoe ik sinds dit jaar mijn praktijk heb vorm gegeven? “Hard werken voor iets waar we niet om geven is stress, hard werken voor iets waar ons hart ligt is passie”, zegt Simon Sinek. Zou kunnen, maar ik denk toch ook dat het iets gecompliceerder ligt. Want niets bezorgt ons immers zoveel stress als chronische relatieproblemen. Nou heb ik die gelukkig ook niet meer sinds mijn scheiding, maar als er iets is wat ik graag wilde dan was het wel een gelukkige relatie!

Om het nog iets ingewikkelder te maken: het zijn niet de dingen op zich die ons stress bezorgen, maar de manier waarop wij die dingen waarnemen of wat ze voor ons betekenen. Zo bekeken wordt de hoeveelheid stress door bijvoorbeeld chronische relatieproblemen ineens een stuk logischer. Ik wilde iets heel graag dat helaas buiten mijn bereik lag. Herken je dit? Hoe je het ook probeert, het lukt je maar niet om aan je partner duidelijk te maken wat je nodig hebt.  Of andersom: hoezeer je ook je grenzen aangeeft, de ander blijft er maar overheen gaan en lijkt alleen maar met zichzelf bezig te zijn.

Je overtuigingen en (wederzijdse) verwachtingen kunnen dus voor behoorlijk wat stress zorgen, als je hard werkt voor iets waar je hart ligt.  Overtuigingen die roet in het eten kunnen gooien bij het verwezenlijken van je dromen, zijn bijvoorbeeld ‘Stiekem geloof ik niet dat ik het waard ben’, of ‘Mijn vader/moeder ziet alleen maar wat ik doe als ik uitblink, dus ik kan mijn droom alleen maar waarmaken als ik de hoogste cijfers van mijn klas haal’, of ‘Ik mag nooit uitrusten, want dan ben ik lui en dat is slecht’. En deze ken je vast wel: ‘Ik moet succes hebben in mijn leven, want anders ben ik een loser’. Of: ‘Ik moet wel genoeg leuke dingen doen en geen feestje missen, want anders heb ik niks te posten op Facebook en dan tel ik niet mee’.

Tja, wat helpt er tegen chronische stress die op deze manier in je eigen hoofd ontstaat? Niks doen niet, want hoe minder ik doe hoe luider en duidelijker al deze stemmen in mijn hoofd zich laten horen! En bovendien ben ik na mijn vakantie binnen een week weer terug bij af en verlang ik na een week opnieuw en des te meer naar de volgende vakantie.

Als ik blijf doen wat ik altijd deed, dan krijg ik wat ik altijd kreeg.

De kunst zit ém dus niet in periodiek niksen of vakantie vieren, want dat is hollen of stilstaan.

De kunst is om elke dag zoveel mogelijk in balans en bij jezelf te zijn.

Daarom kan het helpen om onderliggende overtuigingen op te sporen, zodat je jezelf kan bevrijden uit je zelf gecreëerde gevangenis en meer rust in je leven kunt toelaten.

In de tussentijd kun je volgens Erik Scherder deze 5 dingen toepassen om chronische stress tegen te gaan:

  1. Muziek. 100 jaar onderzoek wees deze playlist aan als meest ontspannend voor je brein allertijden! Het enige dat nóg meer ontspant dan muziek, is stilte.
  2. Bewegen. Door te bewegen werk je aan een sterker lichaam en breek je stresshormoon af. Daardoor ontspannen je lichaam en geest en herstel je sneller van stress, maar ook van allerlei andere klachten. Als je beweegt in de buitenlucht, krijg je meteen voldoende licht waardoor je slaap verbetert.
  3. Leer. Niet stil blijven zitten wanneer je mentaal vermoeid bent, maar juist uitdagingen opzoeken. Het klinkt lastig, maar het resultaat is het waard.
  4. Slaap. Misschien een inkoppertje, maar daarom niet minder belangrijk! Slaap, slaap, slaap. Doe het genoeg, doe het op tijd, doe het goed. Of doe een middagdutje, in je pauze bijvoorbeeld! Daarna werk je productiever en creatiever, dus de smoes ‘ik heb geen tijd om voldoende te slapen’ is verleden tijd (Ja écht, hoe vaak ik die niet hoor, zelfs van middelbare scholieren!).
  5. Stop met multitasken. We kunnen het niet (nee, vrouwen ook niet!) en het levert je alleen maar stress op omdat je concentratie eronder te lijden heeft en je veel meer fouten maakt.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s