Vijf natuurlijke middelen voor stressvermindering

Ben je al een tijd moe? Of heb je een gespannen gevoel, ben je emotioneel wat labieler, angstiger of somber? Slaap je slecht of heb je spierpijn van vermoeidheid waardoor je ’s avonds moeilijk kunt ontspannen? Mogelijk heb je last van stress of voorjaarsmoeheid, of een combinatie hiervan. Deze vijf natuurlijke middelen zijn in perioden van stress of verminderde weerstand een fantastische aanvulling op je dagelijkse voeding.

De onderstaande vijf middelen komen uit de kruidengeneeskunde (fytotherapie) en uit de orthomoleculaire geneeskunde (voedingssupplementen). Beiden worden vaak verward met homeopathie. Kort gezegd is het verschil: met fytotherapie kun je klachten verlichten, met voedingssupplementen kunnen klachten verdwijnen door het aanvullen van tekorten en met homeopathie stimuleer je genezing van binnenuit door het zelfgenezend vermogen te stimuleren.

Voor fytotherapie en voedingssupplementen geldt dat specifieke middelen werken bij een bepaald soort klachten. Voor homeopathie geldt dat niet. Met homeopathie genees je mensen, geen klachten. Een homeopathisch middel moet heel precies door een professionele homeopaat op het totale beeld van de persoon worden afgestemd: emotioneel, mentaal en fysiek, zodat het hele organisme zichzelf van binnenuit kan gaan helen.

Er bestaan dus geen algemene homeopathische middelen die als zelfzorg gebruikt kunnen worden bij stress, maar wel fytotherapeutische en orthomoleculaire middelen. Ik zal er hieronder een aantal beschrijven waarvan ook wetenschappelijk is aangetoond dat ze werken. Ervaar je emotionele spanningen en lichamelijke klachten door chronische stress die met hulp van deze middelen niet na twee weken verminderen, maak dan een afspraak via het contactformulier hieronder of ga naar je huisarts.

Sint Janskruid: werkt bij milde tot matige depressieve klachten net zo goed als een regulier antidepressivum, maar zonder storende bijwerkingen. Het remt de heropname van de neurotransmitter serotonine, waardoor er meer serotonine in de hersenen beschikbaar komt en de stemming kan verbeteren. Veel mensen gaan daardoor ook beter slapen, omdat de aanmaak van melatonine (het ‘slaaphormoon’) ook omhoog gaat als er voldoende serotonine beschikbaar is. Veel mensen ervaren een verbetering van hun concentratie en geheugen als gevolg van hun verbeterde stemming en slaap. Let op dat Sint Janskruid niet goed samengaat met een aantal andere geneesmiddelen, waaronder de anticonceptiepil. Wil je Sint Janskruid gaan gebruiken naast andere medicijnen, overleg dan altijd met je voorschrijvende arts. Net als reguliere antidepressiva duurt het één tot twee weken voordat je effect merkt. Een goede dosering is 1x per dag een capsule/tablet met 300 mg gestandaardiseerd extract per capsule/tablet.

Valeriaan: één van de belangrijkste plantaardige kalmeringsmiddelen bij slapeloosheid en angst. Het verhoogt de neurotransmitter GABA, een remmend hormoon in de hersenen. GABA draagt bij aan ontspanning, verbeterde slaap, verbetering van de geheugenfunctie, bevordering van spierherstel en vermindering van angst. Te veel opwinding kan leiden tot rusteloosheid, prikkelbaarheid, slapeloosheid en zelfs epileptische aanvallen, waarbij Valeriaan met succes is ingezet. De werkzaamheid van Valeriaan is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Valeriaan gaat goed samen met vitamine B-complex.

Magnesium: een belangrijk middel om te ontspannen en beter te slapen, vooral als je last hebt van spierverkrampingen. Deze klachten kunnen voortkomen uit langdurige stress, maar kunnen ook het gevolg zijn van onvoldoende herstel na intensieve lichamelijke inspanning. Teveel gebruik van calcium kan ook nogal eens leiden tot een relatief magnesium tekort. Calcium gebruikt namelijk (desnoods lichaamseigen) magnesium om goed te kunnen worden opgenomen. Teveel magnesium heeft een laxerende werking. Er zijn vele soorten magnesium te koop. Magnesium Citraat staat specifiek bekend om zijn ontspannende werking. Een optimale dosering bereik je met 200-400 mg per dag.

Vitamine D: somberheid in combinatie met vermoeidheid kan samenhangen met vitamine D-tekort. Vooral in de winter of aan het begin van de lente (dan worden deze klachten ook wel voorjaarsmoeheid genoemd) komt vitamine D-tekort veel voor. Vitamine D draagt in belangrijke mate bij aan een gezond werkend immuunsysteem. Bij mensen met chronische klachten als diabetes, COPD en allergieën kan vitamine D bijdragen aan een betere gezondheid doordat het laaggradige ontstekingen helpt te verminderen. De best opneembare vorm is vitamine D3. Een optimale en veilige dosering om mee te starten is 25 microgram per dag. Dit wordt ook wel aangeduid als 1000 IU of IE (international units of aanbevolen internationale eenheden per dag).

Leefstijl: welke van de voorgaande middelen je ook kiest ter ondersteuning, geen enkel middel kan een gezonde leefstijl vervangen. Voor alle spanningsklachten, stemmingsklachten en vermoeidheid geldt dat beweging in de natuur en gezonde voeding op de eerste plaats komen. Het belangrijkste effect van sport en beweging is dat het de hoeveelheid stresshormonen in het lichaam vermindert en dat je tegelijkertijd minder gevoelig wordt voor stresshormonen. Dagelijks 30 minuten bewegen verbetert het cognitieve functioneren (geheugen, concentratie, denkprocessen), vermindert angst en depressie en verbetert de stemming. Je kunt het ook zo zien: door sportieve inspanning reguleer je de stresshormoon-as en hard je deze als het ware af, waardoor andere stressoren minder groot lijken.

Goede merken voor alle genoemde middelen, waarbij de kwaliteit constant is en er geen vervuiling aanwezig is van andere stoffen, zijn: Solgar, Orthica, Plantina, Bloem en Vogel.

Natuurlijke middelen kunnen uitkomst bieden om tijdelijke stress-situaties het hoofd te bieden. Als je chronisch stress ervaart, is het belangrijk om je stressbronnen op te sporen.

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s